Montag, 3. Januar 2011

Insanity explained / Die Wetiko-Psychose

The title of this blog contains the term "insanity". One may wonder what kind of insanity I am talking about. Obviously many things we see around us look insane even to the ones living within the structures that perpetuate these things. Think of cities without people in China or bridge over nonexistent rivers. The more one steps back and away from the guts of the globalized culture, the more insane activities one finds. Building a city on a fault line or in the midst of a desert may be such a thing. Deliberately poison our food with pesticides and herbicides sounds rather insane if one looks at it that way, doesn't it? Now what exactly is that mental disease and how does it work? In the computer age, we have come to accept that a physical biological virus/bacterium is not the only way a disease can spread. Computer viruses, email-worms, memes and "viral marketing" are prime examples of such nonphysical diseases. It should come to no surprise then, that the same can apply to cultural memes, spreading with that culture or even becoming part of that culture itself like a virus that puts its genes in the hosts body cells forever. The indigenous people called the Cree have a term for the disease (and many others have different words) that has spread around the globe in the past hundreds of years. It is called the "Wetiko disease" (the "cannibal disease") - a term describing a mental sickness, a psychosis leading to a person literally eating other lives. It was known as such forever but that now has spread like an epidemic.

A poetical/philosophical analysis of that idea was written by Paul Levy - I recommend reading it (you should however see much of the writing as a metaphor rather than physical representations, so probably there are not really physically aliens or vampires or psychic vibrations or evil spirits around, but these concepts are symbols in this article to create a sense of what is described - if you prefer, replace them in your mind with other terms from psychology but do not try to take them literally).

I found many of the analogies and metaphors I used in various postings or comments and debates represented in that article and was surprised at the convergence of these imagry.
What is interesting: Even our own culture has a myth about this disease that has over the ages been transported into the metaphorical realm of fairy tales, but is prevalent especially in our times - the myth of the life-force consuming vampire. And I find it telling that in the past years not only has the number of "Vampire movies" increased, the emotional content of it has changed as well. From horror movies in the early and mid 20th century to almost a glorification and at least humanization of vampires in the beginning 21st century. What once was pure life-sucking evil now has become associated with powerful heroes. Does this culture finally embrace its insanity instead of fighting it? Is the "artificial blood" in vampire movies a valid analogy to the likewise dissatisfying and almost feeble attempts to create "sustainable development of resources" and such?



Der Titel dieses Blogs enthält den Begriff "Insanity". Was für eine Art von Geisteskrankheit ist damit gemeint?  Auf dem Wege zu der Erklärung sehen wir zuerst die Verrücktheiten die jedem als solche ins Auge stechen, wie leerstehende Städte in China oder Brücken über nichtexistente Flüsse. Wenn man dann etwas weiter geht sieht man mehr und mehr Hinweise darauf, was gemeint ist. Man sieht Städte die ohne Bedenken auf Erdbebenzonen gebaut werden, oder andere die mitten in der Wüste entstehen. Man sieht daß es doch ganz schön verrückt ist, die eigenen Lebensmittel mit Pestiziden und Herbiziden zu vergiften und das dann noch als "Schutz" zu bezeichnen. Was ist der Verursacher all dieser seltsamen Verhaltensweisen? In einer Zeit der Computerviren, email-Würmer, Internet Memes und "viral marketing" ist es nicht mehr unvorstellbar, daß Krankheiten nicht mehr nur physikalisch übertragen werden können sondern daß auch Geisteskrankheiten ansteckend sein können. Alte Kulturen wie die Cree haben oftmals ein Wort für diese Krankheit, im Falle der Cree ist dies "Wetiko" (in etwa "Kannibalenkrankheit", da die Opfer in ein Verhalten abgleiten, welches Lebendiges verzehrt) und es ist nicht unüblich, daß die Wahrnehumg der globalisierten Weltkultur einer Epidemie dieser Krankheit entspricht, einer Massenpsychose sozusagen.

Eine poetisch-philosophische Betrachtung von Paul Levy erklärt diesen Umstand sehr schön, wenn auch mit vielen Analogien und Metaphern die man nicht allzu wörtlich nehmen soll (Außerirdische, Vampire, Geister und "geistige Magnetfelder" sollte man als Metaphern ansehen und nicht als reale Manifestationen!)

Mein Eindruck ist, daß viele Metaphern und Vergleiche die ich in Postings gezogen habe hier wieder auftauchen, von daher war ich fasziniert von diesem Artikel.
Was sehr interessant scheint ist die Representation dieses "geistigen Virus" in unserer Kultur in Form von Vampirmythen. Kulturell in die Ecke der Märchen abgeschoben beschreibt dieser Mythos sehr gut das Verhalten welches von den Cree als "Wetiko" beschrieben wird und welches auch andere indigene Kulturen unter anderen Namen kennen. Da sich viele der Verhaltensweisen jedoch den Status des Normalen gegeben haben, wandert die Beschreibung dieser Verhaltensweisen natürlich zwangsläufig in den Bereich der Mythen. Was sehr interessant ist ist jedoch die Veränderung dieser Mythen. Mitte des 20. Jahrhunderts waren Vampire noch die Bösen, Elemente von Horrorfilmen. Zu Beginn des 21. Jahrhunderts jetzt sind sie kraftvolle Helden. Erreicht damit das vampirhafte Verhalten ein neues Niveau der Akzeptanz? Und könnte man eine Analogie von "Kunstblut" (ein Vampirfilmelement das die Protagonisten ernährt aber nicht befriedigt) zu Konzepten von "nachhaltigem Rohstoffabbau" und ähnlichem ziehen?